Ślady tradycji mieszające się z nowoczesnością,
magiczne zakątki odszukane podczas podróży po współczesnej Japonii. Barwny świat ulicy, zacisza starych świątyń i ich wzajemne współistnienie to główne motywy przenikające fotografie Rafała Tomańskiego.
Znaki, symbole, emblematy, figury. Znalezione na ulicy, napotkane przypadkiem lub odkryte w zakamarkach. Intrygujące, a czasem nawet zabawne kontrasty dostrzeżone okiem japonisty to świat jego zdjęć. Fascynacja kulturą ojczyzny samurajów współgra w nich z wrażliwym postrzeganiem świata oraz umiejętnością uchwycenia tego, co nietrwałe i ulotne, a jednocześnie piękne.
Rafał Tomański
Urodzony w Warszawie w 1982 r. Ukończył Japonistykę na Uniwersytecie Warszawskim, specjalista od kina japońskiego, praca magisterska na temat gniewu młodych ludzi w twórczości Nagisy Oshimy, znawca tematu rewolucji obyczajowych w latach 60-tych w Japonii.
Jest autorem kilku cykli fotograficznych poświęconych Warszawie. Jeden z nich zatytułowany „Biało-czarna Warszawa” można było oglądać na wystawie „Człowiek, jego/jej historia, emocje, otoczenie” prezentowanej przez galerię HOarT w październiku w klubie „Szlafrok” w Warszawie. W jego pracach można znaleźć świadome odwołania do estetyki japońskiej takie jak oszczędność w formie oraz nostalgię przebijającą spoza kadru. Podobnie do filmów Takeshiego Kitano i japońskiego zwyczaju podziwiania kwitnących wiśni – artysta patrzy na świat i jego obrazy z uwagą i delikatnym zachwytem, jednocześnie myśląc o jego nietrwałości.