czwartek, 18 kwiecień 2024

   Rusza nabór fotograficznych projektów do pierwszej edycji Pokaż się w ramach 4 Opolskiego Festiwalu Fotografii. Nadesłane prace – najlepiej gotowe lub na ukończeniu – muszą wiązać się z hasłem przewodnim 4OFF jakim jest “Bez granic”. Organizatorzy są otwarci na technikę i formę prezentowanych prac na wystawie. W sekcji Pokaż się mogą brać udział wyłącznie Polacy, którzy tworzą w kraju lub poza granicami Polski. Udział w naborze jest bezpłatny i otwarty dla każdego.

pokaż-się-logo

Wernisaż jednego wyróżnionego projektu odbędzie się w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu podczas 4 Opolskiego Festiwalu Fotografii, od 11 do 26 października 2014.

W wyborze prac wezmą udział:

- Marek Szyryk – Szkoła Filmowa w Łodzi

- Joanna Kinowska – kurator Leica Gallery Warszawa

- Sławomir Mielnik – Fundacja 2.8

Prace należy wysyłać wraz z wypełnionym formularzem na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 30 czerwca 2014 roku.

 

Formularz na stronie: www.offoto.pl

 

 

Zapraszamy na wernisaż wystawy Kamili Sammler w Starej Galerii ZPAF, który odbędzie się w poniedziałek 14 kwietnia 2014 o godz. 19:00.

[...] Fotograficzne obrazy Kamili Sammler są atrakcyjne dla miłośnika formy: kompozycje są znakomite, zaś dynamika kadrów zaprasza oko do permanentnej pracy, po to jednakże, by przygotować grunt pod głębszą analizę, bowiem nie dekoracyjność jest jedynym, czy podstawowym elementem zestawu, który autorka opatrzyła znaczącym tytułem Ja - cień. To, co istotnie wyczuwam, to emocje związane mocno z jej osobistym (także uwarunkowanym uprawianą profesją) sposobem przeżywania świata. W istocie mamy do czynienia z teatrem cieni prezentującym serię autoportretów, które poprzez swoje niedopowiedzenie i ulotność tym bardziej intrygują, w sposób oczywisty ilustrując jedną z kluczowych kwestii filozoficznych nawiązujących do rozróżnienia pomiędzy bytem a byciem. Artystka zdaje się zadawać pytanie: kim jesteśmy w swojej cielesności, zagradzając drogę światłu i na chwilę – moment – zaznaczając w świecie widzialnym swoją obecność? Skoro każda chwila umiera, to tym bardziej przemija ulotna wizja cienia, który będąc jawnym dowodem na istnienie swojej przyczyny, w żaden substancjonalny sposób nie daje się ująć jakiejś potwierdzającej formule ontologicznej. Cień jest bowiem tylko przelotnym wrażeniem optycznym, efemerycznym, nietrwałym fantomem w realnym świecie formy i materii. [...] Spośród wielu możliwych interpretacji tego zestawu nasuwa mi się skojarzenie z archetypem szamanki, oddającej się rytuałom, hermetycznym ceremoniałom zaślubin z Ziemią. Następuje utożsamienie z naturą, powrót do jedni; nie jest wszak człowiek niczym innym jak obdarzonym świadomością fragmentem wirującej planety, cząstką kosmosu oglądającego samego siebie, elementem zaprogramowanym już w fazie wielkiego wybuchu. Ziemia w języku polskim to rodzaj żeński. Ta Ziemia jest budulcem naszego ciała. Urodziła nas, ale także, jak mówi chrześcijańska formuła: z prochu powstałeś i w proch się obrócisz. [...]
Piotr Komorowski (fragmenty tekstu „Obrazy i idee" towarzyszącego wystawie)

1a

[...] Kamila Sammler potraktowała cień zgoła inaczej. Przypisała cieniowi role w dwóch, zupełnie od siebie niezależnych, obszarach, rozpięła między nimi nić i balansuje na niej w kolejno odkrywanych fotografiach. Pierwszy z tych obszarów dotyczy wizualnie postrzeganej zawartości utworu i nie wykracza poza niego. Podkolorowanie całej fotografii odrealnia ją a podobny odcień cienia i tła powoduje osłabienie wrażenia „obcości" plamy cienia na tle. Owa kolorystyczna nienaturalność sprzyja „oderwaniu" cienia od jego źródła i zbliżeniu z tłem. Podobny kształt cienia i tła, ich dynamika i odpowiedniość, zbliżają i zespalają cień z tłem ostatecznie. Drugi obszar nie dotyczy już tylko treści uchwyconych w kadrze i wzbogacony jest o poczucie istnienia postaci, będącej źródłem cienia i umiejscowionej poza ramami utworu. Artystka nadaje cieniowi swoistą rolę pośrednika i spoiwa pomiędzy postacią spoza kadru a materią, na którą ów cień pada.
Kształt cienia i ukryta w nim dynamika harmonijnie komponują się z podłożem w sposób zachęcający do interpretowania ich jako odbicia stanu psychofizycznego postaci spoza kadru. Prace Kamili Sammler wypełniają znamiona utworu decentrystycznego, posiadając zdolność objawiania się w sposób dwojaki, z których jeden polega na interpretacji jedynie tego, co zawiera się w obrębie fotografii, a drugi polega na odnajdywaniu poza kadrem centrum znaczeniowego. [...]
Aleksander van Lavnik (fragment tekstu „Pierwiastki śladowe", towarzyszącego wystawie)

Kamila Sammler- ukończyła Wydział Aktorski PWST w Krakowie.
Kobieta o wszechstronnych zainteresowaniach. Związana z teatrami Kalisza, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Warszawy. W łódzkim Teatrze Jaracza od 1982 roku. W fotografii autorka wystawy indywidualnej „Adamah", prezentowanej w 2013 roku w warszawskim Instytucie 116, łodzkim Teatrze im Stefana Jaracza i w Bardejóv na Słowacji. Brała także udział w zbiorowej wystawie „Fotografia według Aktorów" prezentowanej w 2013 roku w Starej Galerii ZPAF i później w poznańskim Starym Browarze, łódzkim Teatrze Muzycznym, Galerii MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz w 2014 roku w Chełmie i w Bardejóv na Słowacji.

Oprócz aktorstwa i fotografii pasjonują ją dalekie podróże, joga, nurkowanie, szusowanie. Nieobce są jej arkana biznesu, kulisy produkcji teatralnej. Obdarzona niezwykłą wrażliwością i zdolnością wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Nieugięta optymistka, pozytywnie nastawiona do świata i wierząca w ludzi.

Kamila Sammler „jaCień"
Stara Galeria ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż w poniedziałek 14 kwietnia 2014 o godz. 19:00
Kurator: Sergiusz Sachno

 

 

Akademia Anima Mundi ma przyjemność zaprosić Państwa na wystawę fotografii luksemburskiego Artysty Michela Medingera pt.“Gabinet osobliwości – między światem widzialnym a niewidzialnym“, której uroczyste otwarcie, uświetnione obecnością Artysty, będzie miało miejsce dnia 7 kwietnia 2014 roku w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie o godz. 19.30.

W Mościcach będzie można obejrzeć ponad 40 perfekcyjnych kompozycji, z których wiele dotychczas jeszcze nigdzie nie było wystawianych. Jest to okazja do podziwiania fotografii Michela Medingera tym bardziej szczególna, że po raz pierwszy zdecydował się on przedstawić tak liczną kolekcję swoich prac w ramach jednej wystawy.
 
Każda prezentowana w cyklu „Gabinet osobliwości“ fotografia otwiera przed nami drzwi do wyjątkowego świata – świata niedopowiedzeń, mrocznego humoru, tajemnicy, nostalgii, świata pełnego paradoksów i surrealistycznych zestawień, które przenoszą nas w obszary niewypowiedziane, zagubione gdzieś pomiędzy jawą a snem, lękiem a marzeniami. Genialne oświetlenie podkreślające wagę tego, co zakryte cieniem i prawdziwie mistrzowska technika nie mogą pozostawić widza obojętnym, dobitnie a niejednokrotnie brutalnie konfrontują z tym, czego chciałoby się nie widzieć, z równą mocą podkreślając piękno rzeczy i spraw pozornie brzydkich, niepotrzebnych lub nieznaczących. Gdyby więc pozwolić sobie poczuć szorstką fakturę sfotografowanych przez Michela Medingera suchych kwiatów, gładkość muszli czy chłód metalu i dać się poprowadzić w sfery dotychczas niezbadane, obejrzenie wystawy może okazać się niezwykłą podróżą w krainy rzadko odwiedzane; doświadczeniem bogatym i zaskakującym, do zakosztowania którego serdecznie Państwa zapraszamy.

Medinger plakat
 
Wystawa trwa od 7 kwietnia do 30 kwietnia 2014 r. w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie, ul.Traugutta 1.
Zapraszamy do obejrzenia opowieści Pana Medingera na temat swoich fotografii.
http://www.mck.tarnow.pl/aktualnosci,623,michel-medinger---gabinet-osobliwosci.html
 

Akademia Anima Mundi
www.animamundi.com.pl

Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy fotografii białostockiego dokumentalisty Antoniego Zdrodowskiego. Wernisaż odbędzie się 3 kwietnia (czwartek) o godz. 18.30 w galerii Fundacji na Andersa. Kuratorem wystawy jest Grzegorz Dąbrowski. 

Nowy sezon w galerii Fundacji Archeologia Fotografii otwieramy wystawą Antoniego Zdrodowskiego – białostockiego dokumentalisty, który przez lata tworzył złożony portret powojennego społeczeństwa polskiego. Na jego zdjęciach znajdziemy codzienność komunistycznej Polski, zwykłe miejskie życie: stragany, bary mleczne, pochody, akademie,ale też wyścigi samochodowe, zajęcia studentów medycyny czy portrety studyjne. 
Wystawa odbywa się w ramach cyklu Fototeka, w którym prezentujemy niezwykłe odkrycia archiwalne spoza Warszawy, nieznanych artystów, dokumentalistów i rzemieślników, których prace przez lata pozostawały zapomniane. 
Po wernisażu wystawy Antoniego Zdrodowskiego zapraszamy, po sąsiedzku, do Galerii Starter na otwarcie wystawy Mikołaja Moskala Wspomniana figura (godz. 19) i do Stacji Muranów na spotkanie autorskie wokół książki Jana Gondowicza Duch opowieści (godz. 19.30). 
Do zobaczenia na Andersa 13.  


antoni zdrodowski 1

zdrodowski

 
Antoni Zdrodowski, Fotografie
Negatywy Antoniego Zdrodowskiego ponad pół wieku przeleżały w piwnicy, w domu rodziny artysty. To w sumie kilka tysięcy klatek. W całej swojej różnorodności ten zbiór to fotograficzny skarb - wspaniały portret miasta i jego mieszkańców, pełen socjologicznych smaczków. Do tego bardzo uniwersalny. Przenosiny w czasie, kilka dekad wstecz – gwarantowane. To fotografie, które wychodzą poza granice fotoreportażu, są czymś więcej niż tylko fotograficznym dokumentem. To opowieść, o dużej wartości artystycznej, emocjonalnej i historycznej. Ale bez nostalgii. Komunistyczny smutek i opresja, wychodzenie na prostą po wojnie, odbudowa, milicjanci, dysydenci i zwykli mieszkańcy.
Archiwum ponad rok temu trafiło do "Gazety Wyborczej". Publikowane było w serwisie bialystok.gazeta.pl, tam zbierane były też informacje o autorze i o tym, co przedstawiają kadry. W czerwcu 2013 roku w białostockiej Galerii Sleńdzińskich odbyła się wystawa „Antonii Zdrodowski. Fotografie”.  
Grzegorz Dąbrowski


Antoni Zdrodowski urodził się 13 czerwca 1924 r. Zajmował się fotografią dokumentalną, naukową i reporterską. Pracował w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi, Akademii Medycznej w Białymstoku, animował amatorski ruch fotograficzny w Białymstoku. Zmarł 27 grudnia 2008 r.


Wystawa czynna: od 4 do 30 kwietnia 

godziny otwarcia: 
pon., czw., pt.: 10.00-17.00
wt., śr.: 11.00-19.00


Galeria Fundacji Archeologia Fotografii
ul. Andersa 13, Warszawa

 

 

 

MichalWasaznik Obserwacja plakat wystawy

Galeria Obserwacja serdecznie zaprasza na wystawę fotografii Michała Wasążnika Nowy Świat prezentującą cykl zdjęć dokumentujących czasy polskiej transformacji.

„W 1990 roku mieszkający w Oslo fotograf Michał Wasążnik po raz pierwszy odwiedził Polskę po czterech latach emigracji. Powracał tu kilkakrotnie, aby stworzyć autorską panoramę polskiej transformacji gospodarczej. Dokumentując przemiany zachodzące w kraju we wczesnych latach 90., Wasążnik nie zachwyca się kapitalizmem i rezygnuje z efektownych, ikonicznych ujęć. Wchodzi głęboko w tkankę społeczną. Pół tysiąca kadrów jego autorstwa, ukazujących początki rodzimego kapitalizmu, to materiał na antyprzewodnik turystyczny. (…) Handel, polityka, konsumpcja, seks i bieda budują niewesoły obraz świata polskiej transformacji według Michała Wasążnika. Stan przejściowy między PRL-em a kapitalizmem ilustruje hasło ››Tego wyboru będziemy żałować‹‹, które zdaje się być klątwą rzuconą na państwo niekończących się wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych oraz społeczeństwo, od którego władza odwróciła się plecami” – pisze w tekście kuratorskim Robert Jarosz.

Michał Wasążnik – urodzony w 1956 r. w Warszawie, od lat 70. związany z polskim środowiskiem artystycznym. Karierę rozpoczął, fotografując koncerty Tadeusza Kantora i międzynarodowy festiwal Jazz Jambore w Warszawie. Później zainteresował się polską sceną muzyki alternatywnej, konsekwentnie dokumentując środowisko twórców oraz publiczność obszaru punk rocka. Wspólnie z Robertem Jaroszem wydał w 2010 roku autorski album Generacja, prezentujący twórców, miejsca i wydarzenia, które fundowały tożsamość kultury alternatywnej w Polsce oraz dokumentujący warszawską scenę punk i reggae pierwszej połowy lat 80. w kontekście wydarzeń kulturowych i politycznych w Polsce oraz na świecie. Od 1987 roku Michał Wasążnik mieszka i pracuje w Oslo.

Galeria Obserwacja
Tarczyńska 3/9
02-025 Warszawa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.